W dniu dzisiejszym we wszystkich grupa dominowała aktywność ruchowa.
„Misie” – uczestniczyły w zabawach z chustą animacyjną oraz prostych ćwiczeniach gimnastycznych.
Działania te były okazją do wspólnego działania oraz integracji grupy.
„Liski” – pokonywały dzisiaj tor przeszkód oraz bawiły się przy zabawach muzyczno-ruchowych.
Wielką atrakcją była zabawa „Kolorowe pola”.
„Motylki” – budowały mosty i tunele. Zabawa ta wymagała od dzieci dużej koncentracji.
Wzbudziła ona wśród przedszkolaków wiele pozytywnych emocji i pokazała jak ważne jest
zaufanie do rówieśników. Drugą zabawą były „Kolorowe koła” podczas której dzieci reagowały na sygnały
i polecenia nauczyciela oraz integrowały się z innymi poprzez przybicie „piątki”
„Sówki”- uczestniczyły w zabawach integracyjnych takich jak „Berek równoważny”, „Gorący ziemniak”.
Zabawy te uczyły współpracy, szybkiego reagowania oraz utrzymywania równowagi.
Dzieci musiały także pamiętać o refleksie i koncentracji. Była to okazja do poznania zasad
zdrowej rywalizacji oraz wzmacniania więzi w grupie.
„Biedroneczki”- uczestniczyły w zajęciach ruchowych prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego
Weroniki Sherborne. Udział w takich zabawach pomaga dzieciom w rozwijaniu umiejętności komunikacji,
współdziałania i budowania więzi z rówieśnikami. Podczas wspólnych ćwiczeń przedszkolaki
chętnie nawiązują wzajemne relacje co sprawia im wiele radości.
„Zajączki”- uczestniczyły w zabawach ruchowych „Berek równoważny”, „Gorący ziemniak”, „Autobusy”.
Dzieci musiały wykazać się refleksem i umiejętnością współdziałania.
Wiele radości dzieci czerpały z zabaw z chustą animacyjną. Była to okazja do zgodnej współpracy ,
wzajemnej akceptacji i szanowania zdania innych uczestników a także umiejętności słuchania.
Zajęcia ruchowe i sportowe w przedszkolu odgrywają bardzo ważną rolę nie tylko w rozwoju fizycznym dzieci,
ale również w kształtowaniu ich umiejętności społecznych i emocjonalnych.
Oto, w jaki sposób budują one relacje między dziećmi:
- Współpraca i praca zespołowa
Zabawy zespołowe (np. przeciąganie liny, budowanie toru przeszkód w grupie) uczą dzieci,
jak działać razem, dzielić się zadaniami, słuchać siebie nawzajem i dążyć do wspólnego celu.
Dzieci uczą się, że sukces grupy zależy od zaangażowania każdego uczestnika.
- Komunikacja interpersonalna
Podczas zajęć ruchowych dzieci nawiązują rozmowy, negocjują zasady zabawy, proszą o pomoc
lub same ją oferują. Rozwijają umiejętność wyrażania emocji i potrzeb w sposób akceptowalny społecznie.
- Pokonywanie konfliktów i nauka zasad fair play
Sportowe sytuacje często prowadzą do drobnych konfliktów (np. o to, kto pierwszy stoi w kolejce).
Dzieci uczą się je rozwiązywać poprzez kompromisy. Obserwując dorosłych (nauczycieli) i rówieśników,
uczą się przestrzegania zasad, respektowania innych i akceptacji przegranej.
- Budowanie zaufania i więzi
Zajęcia takie jak zabawy w parach, taniec czy wspólne ćwiczenia wymagają bliskości fizycznej
i wzajemnego zaufania, co sprzyja zacieśnianiu więzi. Powtarzalność wspólnych aktywności pozwala
dzieciom poznać siebie nawzajem i poczuć się częścią grupy.
- Integracja grupy
Ruch i zabawa przełamują bariery – także u dzieci nieśmiałych czy mających trudności
w kontaktach społecznych. Łatwiej jest się zintegrować podczas wspólnego biegu niż w czasie zajęć przy stoliku.
Zajęcia sportowe niwelują różnice indywidualne – w ruchu każde dziecko może znaleźć coś dla siebie
i zostać zauważone przez innych.
- Wzmacnianie poczucia przynależności
Dzieci uczestniczące w regularnych zajęciach czują się częścią grupy.
Wspólne rytuały (np. rozgrzewka, wspólne okrzyki, zakończenie zabawy) budują poczucie wspólnoty
i identyfikację z grupą.
Podsumowanie:
Zajęcia ruchowe i sportowe w przedszkolu to nie tylko forma aktywności fizycznej – to narzędzie budowania relacji, rozwijania empatii, komunikacji i umiejętności współżycia w grupie.
Dzięki nim dzieci uczą się funkcjonować w społeczeństwie, budują przyjaźnie i rozwijają swoje kompetencje
społeczne w naturalny, przyjemny sposób.