Dzisiaj dzieci budowały relacje podczas zajęć różnorodnych zabaw.
„Sówki” bawiły się w „Gorące krzesła” to dynamiczna i integracyjna zabawa ruchowa,
która sprzyja lepszemu poznaniu się i rozwijaniu relacji w grupie.
Zabawa uczy również uważności na innych oraz buduje atmosferę radości i współpracy.
„Misie” w dniu dzisiejszym skupiła się na dowolnej, swobodnej zabawie.
Dzieci aranżując zabawy w kącikach tematycznych wspólnie spędzały czas,
integrowały się oraz rozwijały umiejętność współpracy.
Była to też okazja do nauki samodzielności – w działaniu oraz podejmowaniu wyborów.
Dzieci z uśmiechem zapraszały kolegów i koleżanki do układania klocków,
zabaw naśladowczych oraz zabaw ruchowych na sali gimnastycznej.
„Motylki” postanowiły obdarzyć się dużą ilością miłych słów.
Dzieci najpierw pobawiły się w zabawę, w której pluszowy miś wędrował od jednej osoby do drugiej
i przekazując go sobie z rąk do rąk starali się powiedzieć przy tym miłe słowa do koleżanki/ kolegi.
Następnie wykonali „Pajęczynę przyjaźni” z włóczki.
Zabawa ta bardzo wzmocniła wśród dzieci poczucie empatii i też przysporzyła im dużo radości
kojarząc się z pająkami i ich środowiskiem.
„Liski” przy pomocy „Kostki Emocji” przypomniałam sobie jak wyglądają poszczególne emocje,
bawiły się w zabawę „Kto zmienił miejsce” oraz „Lustro”.
Na koniec grupa zrobiła „pajęczynę przyjaźni”.
„Biedroneczki” uczestniczyły w zabawie „Magiczne pudełko” losując z niego karteczki
z pozytywnym przesłaniem, aby wzmocnić poczucie wartości i przynależności do grupy.
Dzieci brały także udział w zabawie „Gorące krzesła”. Słuchały także piosenki pt. „Przyjaźń”.
„Zajączki” podczas takich zabaw jak „Kolorowe patyczki”, „Gorące krzesła” oraz oraz śpiewania piosenek jesiennych dzieci uczyły się współpracy, komunikacji i empatii. Zajęcia te budowały poczucie przynależności do grupy, wspierały integrację rówieśniczą oraz rozwijały umiejętność dzielenia się i przestrzegania zasad.
Zabawa w przedszkolu to podstawowa forma aktywności dziecka, a jednocześnie naturalne
i skuteczne narzędzie budowania relacji społecznych. Dzieci w wieku przedszkolnym nie uczą się
jeszcze relacji poprzez wykład czy instrukcję – one uczą się przez działanie, obserwację
i doświadczenie, a to wszystko dzieje się właśnie w zabawie.
🎈 Jak zabawy w przedszkolu budują relacje między dziećmi?
- Uczą współpracy i działania w grupie
Zabawy grupowe, np. budowanie z klocków, zabawy w dom, sklep czy lekarza,
wymagają wspólnego planowania, dzielenia się zadaniami i komunikacji. Dzieci uczą się słuchać innych,
czekać na swoją kolej, rozdzielać role i wspólnie dążyć do celu.
- 2. Rozwijają umiejętności komunikacyjne
W zabawie dzieci rozmawiają, negocjują, pytają, opowiadają, wymyślają dialogi, a tym samym doskonalą
język i umiejętność wyrażania siebie. Dzięki temu uczą się budować relacje poprzez rozmowę.
- Budują empatię i zrozumienie emocji
W zabawach tematycznych dzieci odgrywają różne role (np. mama, tata, lekarz, pacjent),
co pozwala im wejść w sytuację innej osoby i spojrzeć na świat z jej perspektywy. To rozwija empatię,
zrozumienie i akceptację dla innych.
- Pomagają przezwyciężać konflikty i uczą rozwiązywania problemów
W zabawie nie zawsze wszystko idzie gładko – dzieci kłócą się, obrażają, wykluczają innych.
Ale to też część nauki. Pod opieką dorosłego uczą się, jak rozwiązywać konflikty, przepraszać, szukać kompromisów
i godzić się, co jest kluczowe w budowaniu relacji.
- Tworzą przestrzeń do poznawania się i zawierania przyjaźni
Wspólna zabawa zbliża – dzieci poznają nawzajem swoje zainteresowania, temperamenty i poczucie humoru.
W zabawie najczęściej rodzą się pierwsze przyjaźnie, które są ważnym elementem rozwoju społecznego.
- Dają możliwość wyrażania siebie i swoich emocji
Poprzez swobodną zabawę dzieci pokazują, kim są, co lubią, czego się boją – to buduje autentyczne relacje,
bo dzieci mogą być sobą. Kiedy dziecko czuje się zaakceptowane w zabawie,
łatwiej mu tworzyć zdrowe, trwałe relacje.
- Integrują grupę i wzmacniają poczucie przynależności
Wspólna zabawa tworzy wspólne doświadczenia i rytuały – dzieci czują, że są częścią grupy,
co buduje więzi i solidarność. Szczególnie ważne są tu zabawy integracyjne i rytmiczne,
które włączają wszystkich.
Podsumowanie:
Zabawa to naturalny sposób budowania relacji między dziećmi. To właśnie w zabawie dzieci
uczą się współpracy, komunikacji, empatii, rozwiązywania konfliktów i budowania przyjaźni.
Bez presji, w atmosferze swobody i radości, kształtują się fundamenty zdrowych relacji społecznych.