Książki i utwory literackie w edukacji przedszkolnej są nie tylko źródłem wiedzy,
ale przede wszystkim narzędziem wspierającym m.in. rozwój emocjonalny, i społeczny dziecka.
Dzisiaj nasze przedszkolaki uczestniczyły w wielu ciekawych zajęciach.
„Biedroneczki” – wysłuchały opowiadania pt. „Za dużo marchewek” o sile przyjaźni i umiejętności dzielenia się z innymi. Uczestniczyły także w zabawie „Magiczna książka”- dzieci odkrywały niespodzianki powitanki
oraz wykonały pracę przestrzenną pt. „Książka kryje niespodzianki”.
„Sówki” – miały okazję oglądać książki o uczuciach a następnie wysłuchały opowiadania
czytanego przez Panią woźną, która tym razem wystąpiła w roli lektora.
Przedszkolaki miały okazję lepiej zrozumieć emocje i poznać sposoby wyrażania ich w codziennych sytuacjach. „Zajączki” – wysłuchały dzisiaj opowiadania pt. „Serduszko z listków”, które stało się punktem wyjścia
do rozmowy o tym jak zachowanie każdego z nas wpływa na uczucia kolegów i koleżanek.
Następnie dzieci wykonały serduszko z listków, które ma przypominać zachowania budujące pozytywne relacje
a w kręgu każdy kto miał serduszko w ręce mógł powiedzieć coś miłego swoim kolegom i koleżankom.
„Misie”- wysłuchały czytanej przez nauczyciela bajki o przyjaźni, w której mała Zuzia szukała
prawdziwego przyjaciela. Dzieci rozmawiały o więzi, która łączy przyjaciół i próbowały określić jakie cechy
powinien mieć przyjaciel. Dzieci także oglądały książki przygotowane przez nauczyciela dotyczące relacji
międzyludzkich oraz zasad dobrego wychowania.
„Motylki”- w czasie poobiedniej relaksacji wysłuchały audiobooka pt. „Pani Wiewiórka – bajka o skarżeniu
i proszeniu o pomoc”. Dzieci odtwarzały treść utworu poprzez układanie historyjki obrazkowej
i omówiły przygodę zwierzątek w leśnym przedszkolu.
Była to okazja do poznania sposobów rozwiązywania trudnych sytuacji lub konfliktów oraz nauki proszenia o pomoc. „Liski” – dzieci wysłuchały bajki dotyczącej proszenia o pomoc w trudnych dla dziecka sytuacjach.
Razem z nauczycielem dzieci przeglądały książki z grupowej biblioteczki.
Podsumowaniem było stworzenie swojej własnej książki o przygodach dzieci ze swojej grupy.
Książki i utwory literackie, choć na pierwszy rzut oka wydają się bardziej indywidualną formą odbioru,
w rzeczywistości mają ogromny potencjał do rozwijania relacji między dziećmi – zwłaszcza w przedszkolu,
gdzie literatura często staje się pretekstem do wspólnej rozmowy, zabawy i refleksji.
📚 Jak książki i literatura rozwijają relacje między dziećmi?
- 1. Rozwijają empatię i zdolność rozumienia emocji
Dzieci, słuchając opowieści o bohaterach przeżywających różne emocje (radość, strach, złość, smutek),
uczą się rozpoznawać i nazywać emocje – nie tylko własne, ale też emocje innych dzieci.
To buduje podstawy empatii, która jest kluczowa w nawiązywaniu zdrowych relacji.
- Ułatwiają rozmowę i dzielenie się doświadczeniami
Po przeczytaniu książki dzieci często chcą się wypowiedzieć, podzielić swoją opinią,
opowiedzieć o podobnej sytuacji z własnego życia.
Taka wymiana doświadczeń zbliża dzieci do siebie i pomaga lepiej się poznać.
- Stają się punktem wyjścia do wspólnej zabawy
Książki mogą inspirować dzieci do zabaw tematycznych (np. zabawa w bohaterów bajki)
lub drama – wspólnego odgrywania ról, co uczy współpracy, dzielenia się rolami, słuchania się nawzajem.
Dzieci rozwijają twórcze myślenie, a jednocześnie uczą się działać razem.
- Uczą rozwiązywania konfliktów
W wielu bajkach i opowiadaniach bohaterowie mają problemy, które udaje się rozwiązać dzięki dialogowi,
kompromisowi czy pomocy innych. Dzieci przyswajają te wzorce i próbują je przenosić na swoje codzienne relacje.
- Budują wspólne doświadczenie kulturowe
Gdy dzieci poznają te same postacie literackie (np. Czerwonego Kapturka, Kubusia Puchatka),
zyskują wspólny temat do rozmowy i zabawy. Powstaje coś w rodzaju „wspólnego języka”,
który łączy dzieci emocjonalnie i kulturowo.
- Wspierają dzieci nieśmiałe i wycofane
Książki mogą być dla niektórych dzieci pomostem do relacji – łatwiej im odezwać się na temat historii
niż nawiązać rozmowę „z niczego”. Dzięki aktywnościom związanym z czytaniem,
także dzieci mniej otwarte mają okazję włączyć się do grupy.
- Wzmacniają umiejętność słuchania i wypowiadania się
Wspólne słuchanie opowieści i dyskusje uczą dzieci czekania na swoją kolej, słuchania innych bez przerywania, szanowania cudzych opinii. To są podstawowe umiejętności społeczne, niezbędne w każdej relacji.
Podsumowanie:
Książki i utwory literackie to nie tylko narzędzie rozwoju językowego, ale też potężne wsparcie w budowaniu
relacji między dziećmi. Uczą empatii, współpracy, komunikacji i zbliżają do siebie dzieci
poprzez wspólne emocje, przeżycia i zabawy inspirowane literaturą.