W maju przedszkolaki z Grupy „MOTYLKI”
realizowały ostatni już- czwarty blok
tematyczny innowacji pedagogicznej
„Polska dla Maluszków”.
Po zgromadzeniu wiedzy na
temat polskich pasm górskich przedszkolaki
wybrały się w podróż do Krakowa
i poznały bliżej rzekę Wisłę.

Na pierwszych zajęciach „Motylki” poznały legendę o Smoku Wawelskim, dowiedziały
się dlaczego w Krakowie znajduje się rzeźba smoka, który co 5 minut zionie ogniem.
Jako zadanie spróbowały wcielić się w postać smoka i wydmuchując powietrze przez rurkę
próbowali zdmuchnąć zapaloną świeczkę. Okazało się, że to zadanie wcale nie jest takie
proste. Następnie na swoich mapach odszukali miasto Kraków i przykleili w tym miejscu
pokolorowanego Smoka Wawelskiego.

Innego dnia dzieci poznały bogatą historię i kulturę tego miasta.
Przedszkolaki słuchały popularnej w Małopolsce piosenki ludowej „Krakowiaczek jeden”.
Poznały słowa i rytm tej piosenki, a także dowiedzieli się, że Krakowiaczka można także tańczyć.
„Motylki” miały również okazję zobaczyć jak wygląda krakowski strój ludowy. W Rynku Głównym
w Krakowie na tle innych budynków wyróżnia się Kościół Mariacki. Dzieci miały okazję
posłuchać Hejnału Mariackiego. Przedszkolaki dowiedziały się, dlaczego melodia ta po dziś
dzień nie jest odgrywana do końca poznając historię strażnika, który zginął grając ten hejnał
na trąbce, by ostrzec mieszkańców przed zbliżającym się niebezpieczeństwem.

Na kolejnych trzecich zajęciach z tego bloku „Motylki” oglądając kilka filmów
edukacyjnych dla dzieci poznały najsłynniejsze zabytki, miejsca i budynki Krakowa.
Oglądaliśmy Wawel- zamek, w którym mieszkali królowie Polski, Rynek Główny- największy
plac, na którym mieszkańcy handlowali i spotykali się, Kościół Mariacki- skąd odgrywany jest
hejnał, Sukiennice- miejsce handlu tkaninami i nie tylko, gdzie obecnie można kupić
wyjątkowe pamiątki oraz Smoczą Jamę- według legendy zamieszkiwaną przez smoka.

Na ostatnich zajęciach skupiliśmy się za to na najdłuższej rzece w Polsce, czyli Wiśle,
która przepływa nie tylko przez Kraków, Warszawę i Gdańsk, które do tej pory poznawaliśmy,
ale przez cały nasz kraj mierząc 1047 km. Jako zadanie obrazujące długość rzeki dwójka dzieci
trzymała długi fragment bibuły imitujący rzekę Wisłę i poruszali nim góra- dół, imitując ruch
fal na wodzie, a pozostałe przedszkolaki próbowały wrzucać do rzeki papierowe rybki tak,
żeby jak największa ich ilość utrzymała się na powierzchni Wisły. Zadanie to sprawiło
dzieciom dużo frajdy i dzielnie walczyły, żeby rybki mogły pływać w Wiśle.

Na zakończenie innowacji, tak, żeby mapa, która była najważniejszym elementem
naszych działań była kompletna i ukończona dzieci miały za zadanie przykleić do niej
niebieską nitkę, w miejscu w którym przez Polskę przepływa Wisła. W ten sposób nasza
przygoda z mapą Polski i z poznaniem bliżej naszego kraju dobiegła końca.