Dzisiaj dzieci budowały relacje podczas zajęć plastycznych.
„Misie” –. wykonały zadanie plastyczne pt. „Baloniki radości”. Każde dziecko pomalowało
balonik farbą w swoim ulubionym kolorze a następnie z powstałych prac
stworzyły wspólną ekspozycję. Była to okazja do ukazania jedności grupy złożonej z mniejszych elementów.
„Liski” – dzieci stworzyły plakat z odbitych rąk. Działania przyczyniły się do poczucia silnej więzi
i przynależności do swojej grupy a wspólna ekspresja plastyczna dała im
wiele radości oraz możliwość twórczego wyrażenia siebie. „
Motylki” – pracowały w kilkuosobowych grupach i wykonały wymyślone przez siebie krainy
między innymi Kraina motylków i Figur geometrycznych. Dzieci wykazały się kreatywnością
i było to dla nich bardzo ciekawe doświadczenie dające im wiele satysfakcji ze wspólnego działania.
„Sówki”- przygotowały wspólną pracę – kolorowe dłonie ułożone w kształt serca. Wspólne działanie było
dla nich okazją do budowania więzi, współpracy i poczucia, że razem nogą więcej.
„Biedroneczki”- wykonały wspólnie pracę plastyczną pt. „Jak bawimy się w przedszkolu?” wykonując kolaż.
Wszyscy z radością podjęli wspólną działalność plastyczną. Na zakończenie dzieci utworzyły krąg przyjaźni.
„Zajączki”- pracowały w sześciu zespołach tworząc własne „Krainy marzeń”.
Była to okazja do wspólnego planowania i realizowania zadania, ustalenia koncepcji pracy,
dzielenia się materiałami, uzgodnienia co kto rysuje.
Dzieci mogły wzajemnie się uczyć, wspierać i motywować, co buduje pozytywne relacje między nimi.
Zajęcia plastyczne w przedszkolu odgrywają bardzo ważną rolę w rozwoju społecznym dzieci
i mogą znacząco pomagać w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami.
Oto kilka kluczowych sposobów, w jakie to się dzieje:
🧩 1. Wspólne działanie i współpraca
Prace grupowe (np. tworzenie dużego plakatu, kolażu) uczą dzieci współdziałania – dzielenia się materiałami, uzgadniania pomysłów i wspólnego planowania.
Dzieci uczą się czekać na swoją kolej, dzielić się przestrzenią i narzędziami,
co buduje pozytywne nawyki społeczne.
🗣️ 2. Rozmowy podczas tworzenia
Zajęcia plastyczne to naturalna okazja do nawiązania rozmowy,
komentowania swoich prac, pytania innych dzieci o zdanie.
Dzieci w sposób spontaniczny dzielą się emocjami i przeżyciami, co sprzyja budowaniu więzi.
😊 3. Wyrażanie siebie i budowanie pewności siebie
Poprzez sztukę dzieci mogą wyrażać swoje uczucia, upodobania i zainteresowania,
co pozwala innym je lepiej poznać. Pewność siebie zdobyta dzięki akceptacji
ich twórczości sprzyja otwartości na kontakty społeczne.
🎨 4. Akceptacja różnorodności
Dzieci uczą się, że każdy może mieć inny pomysł i styl – to sprzyja tolerancji i zrozumieniu,
że różnorodność jest wartością. To naturalne pole do nauki empatii i zauważania,
że każdy ma coś wyjątkowego do zaoferowania.
🎭 5. Rola nauczyciela jako mediatora
Nauczyciel podczas zajęć plastycznych może ułatwiać dzieciom
nawiązywanie kontaktów – zachęcać do wspólnej pracy, łączenia się w pary czy grupy.
Może również rozwiązywać konflikty i pokazywać, jak porozumiewać się w sposób konstruktywny.